MEHMET ÂKİF ERSOY VE WILFRED OWEN’IN SAVAŞ ŞİİRLERİNDE PARÇALANMIŞ BEDENLER
(THE FRAGMENTED BODIES IN THE WAR POEMS OF MEHMET AKİF ERSOY AND WILFRED OWEN )

Yazar : Şeyma KARACA KÜÇÜK    
Türü :
Baskı Yılı : 2022
Sayı : 11/1
Sayfa : 158-166
223    601


Abstract
Mehmet Âkif Ersoy Türk tarihinin hafızasında derin yaralar açan Birinci Dünya Savaşı’nı şiirlerine taşıyan önemli bir şairdir. Savaşa dair manzaraları sosyal ve kültürel unsurlar eşliğinde örerek şiirlerinde işleyen Âkif, Türk milletini sadece fiziksel bir yenilgiden değil manevi bir yenilgiden de uyandırmak niyetindedir. Bu anlamda özellikle “Çanakkale Şehitlerine” ve “Hakkın Sesleri” gibi şiirlerinde milli değerlere vurgu yapar. Mehmet Âkif’e benzer şekilde İngiltere’deki Birinci Dünya Savaşı’nın adeta panoramasını çıkaran bir diğer şair ise Wilfred Edward Salter Owen’dır. Owen da savaşın insan üzerindeki olumsuz etkilerine odaklanır. “The Show” (“Gösteri”), “Mental Cases” (“Akıl Hastaları”) gibi şiirlerinde savaşın parçalayıcı gücünü ön plana çıkarır. İki şairin şiirlerinde kullandığı savaşan ya da savaşa maruz kalan figürler karşılaştırıldığında ise kurgulanan bedenlerin farklı bakış açılarıyla oluşturulduğu görülür. Âkif parçalanan bedenler üzerinden milli değerlere işaret ederken Owen ise tamamen bireyi kuşatan bir çöküntüyü ortaya çıkarmayı hedef alır. Bu çalışmanın amacı farklı sosyal ortamlarda cereyan eden aynı savaşa dair algının, söz konusu iki şairin şiirlerinde beden kurgusu üzerinden nasıl farklılaştığını ortaya koymaktır.

Keywords
Mehmet Âkif Ersoy, Wilfred Owen, savaş, beden.

Özet
Mehmet Âkif Ersoy is an important poet who treats the First World War, which left deep wounds in the memory of Turkish history, in his poems. Âkif, who portrays the scenes of the war with social and cultural elements in his poems, intends to awaken the Turkish nation not only from a physical but also from a spiritual collapse. In this sense, he especially emphasizes national values in his poems such as "Çanakkale Şehitleri’ne" and "Hakkın Sesleri". Wilfred Edward Salter Owen is another poet who, similar to Mehmet Âkif, created a panorama of the First World War in England. Owen also focuses on the negative effects of war on people. In his poems such as "The Spectacle" and "The Mental Case" he highlights the disintegrating power of war. When the figures fighting or exposed to war used in the poems of the two poets are compared, it is seen that the fictionalized bodies are created from different perspectives. While Âkif points to national values through dismembered bodies, Owen aims to reveal a depression that completely surrounds the individual. The aim of this study is to reveal how the perception of the same war in different social environments differs in the poems of these two poets through the image of fragmented body.

Anahtar Kelimeler
Mehmet Âkif Ersoy, Wilfred Owen, war, body.