ZARİFOĞLU’NUN DÜŞÜNCE DÜNYASINDA KADIN (I): İŞARET ÇOCUKLARI KİTABININ ANLAM VEZNİNE DAYALI TUTUM VE DEĞERLENDİRME ANALİZİ
(WOMAN IN ZARİFOĞLU’S WORLD OF TOUGHT (I): THE ANALYSIS OF THE BOOK OF İŞARET ÇOCUKLARI BY ATTITUDE AND EVALUATION ANALYSIS METHOD BASED ON SEMANTIC PROSODY
)
Author
|
:
Şahru PİLTEN UFUK
|
|
Type |
:
Copyright
|
Printing Year |
:
2017
|
Number |
:
6/2
|
Page |
:
964-985
|
Doi Number |
:
http://dx.doi.org/10.7884/teke.3871
|
Özet
Şiir, tabiatı itibariyle dili sanatsal olarak işler ve anlamı çoğunlukla alışılmışın dışında biçimlendirerek kapalı bir şekilde okuyucuya sunar. Cahit Zarifoğlu’nun dilinde ise bu anlam kapalılığı şiirlerinin çoğunlukla anlaşılmaz olarak nitelendirilmesine yol açan bir üslup biçimi şeklinde görülür.
Bu çalışmada ilk şiir kitabı olan İşaret Çocukları’ndaki dil kullanımlarından hareketle Zarifoğlu’nun düşünce dünyasının kapılarının aralanması ve onun kadın kavramına bakışının çözümlenmesi amaçlanmaktadır. Kadın kavramına yüklenilen değerin tespiti için anlam veznine dayalı tutum ve değerlendirme analizi yöntemi tercih edilmiştir. Edilen bulgular, çağdaş Türk edebiyatındaki kullanımlarla karşılaştırılarak değerlendirilmiştir.
Anahtar Kelimeler
Cahit Zarifoğlu, kadın, İşaret Çocukları, anlam vezni, üslup bilim.
Abstract
Poetry, by its nature, treats language as an art and shapes the meaning in an unfamiliar form and presents to the reader in a covered way. The covered meaning in CahitZarifoglu’s language is seen as a form of style which mostly describes his poems as closed and incomprehensive.
This works aims to part away the gates of Zarifoğlu’s world of thought and to analyse his approach to concept of womenby taking the language used in his first poetry book İşaret Çocukları. In order to determine the value given to concept of women, attitude and evaluation analysis methods based on semantic prosody were preferred. The findings were evaluated by comparing the applications in contemporary Turkish Literature.
Keywords
Cahit Zarifoğlu, woman, İşaret Çocukları, semantic prosody, stylistics.