YAZARDAN ANLATICIYA GEÇİŞ SANCISI: NUN MASALLARI
(THE PROBLEM OF TRANSITION FROM THE AUTHOR TO THE NARRATOR: NUN TALES
)
Author
|
:
İlknur TATAR KIRILMIŞ
|
|
Type |
:
Copyright
|
Printing Year |
:
2019
|
Number |
:
8/1
|
Page |
:
362-376
|
Doi Number |
:
http://dx.doi.org/10.7884/teke.4404
|
Özet
Türk edebiyatında yazar ile eseri arasındaki ilişki başta fikir akımları olmak üzere pek çok faktörün tesiriyle giderek değişir. Yazarın, dolayısıyla eleştirmenin edebî eser üzerindeki otoritesini azaltan bu başkalaşım Roland Barthes tarafından “Yazarın Ölümü” olarak nitelendirilir. Edebî eseri düşünen, planlayan ve yazan yazar fikrinden metnin anlatıcısı ve karakterinin eşsüremli yazılış anına taşınan yazma uğraşısı kurmacadaki gelişim olarak değerlendirilir. Nazan Bekiroğlu’nun üç bölümden oluşan Nun Masalları adlı eserinin ilk iki bölümünde anlatıcının yazdığı hikâyenin karakteri hattat, modern bir yazara dönüşmek ister. Eserini kendi dünyasından hareket ederek yazmak istemesi, anlatı ve yazar ilişkisini probleme dönüştürür. Hattatın geleneksel edebiyatın okuru padişah ve bu edebiyatı besleyen ana zeminden ayrılma girişimi hem metnin anlatıcısı hem de kendi hikâyelerindeki kahramanlar tarafından yadırganır. Bu çalışmada, Bekiroğlu’nun ilk eseri, Nun Masalları’nda geleneksel anlatı-yazar birlikteliğinin dağılması ve modern anlatıcıya geçişinin diyalojik bir unsura dönüşümü üzerinde durulacaktır.
Anahtar Kelimeler
Nazan Bekiroğlu, Nun Masalları, yazar ve anlatıcı, Roland Barthes, Yazarın Ölümü.
Abstract
The relationship between the author and his work in Turkish literature gradually changes with the influence of many factors including literary movements. This metamorphosis, which reduces the author’s authority on the literary work, is described by Roland Barthes as “The Death of the Author”. The idea of the writer who thinks, plans, and writes the literary work as a ‘writer’ is seen as a classical literary device whereas writing fiction in which the narrator and character of the text develop simultaniously is regarded as the modern way. In the first two chapters of Nazan Bekiroğlu’s Nun Tales, which are composed of three parts, the calligrapher’s character wants to turn into a modern writer. His desire to write his work from his own world turns the relationship between the narrative and the writer into a problem. The calligrapher’s attempt to abandon the reader of the traditional literature, represented by the Sultan, and the main ground that feeds this literature is found strange by the narrator of the text and by the heroes in his stories. In this study, the first work of Bekiroğlu, The Nun Tales, will be analysed on the metamorphosis of a traditional narrative to a modern narrator using a postmodern technique as dialogic element.
Keywords
Nazan Bekiroğlu, Nun Tales, author and narrator, Roland Barthes,The Death of Author.