INTERTEXTUALITY IN HASAN ALİ TOPTAŞ’S NARRATIVE KUŞLAR YASINA GİDER AND KÖROĞLU EPIC

Abstract

Hasan Ali Toptaş, Çağdaş Türk Edebiyatının yaşayan yazarlarından biridir. Sanatçının romanlarında çocukluğundan ve kasaba yaşantısından gelen otobiyografik izler de bulunduğu bilinmektedir. Yazarın Kuşlar Yasına Gider adlı anlatısında Türk Halk Edebiyatına ait bazı ürünleri postmodern anlatı teknikleriyle bir araya getirmiş olduğu görülmüştür. Bu ürünler Köroğlu Destanı isimli halk hikâyesi ve Halk edebiyatımıza özgü türküler olarak belirtilebilir. Postmodern anlatıların iki başat özelliğinden biri metinlerarasılıktır. Metinlerarasılık, parodi ve pastiş olmak üzere iki ana başlık hâlinde incelenir. Parodi de bütüncül ve kısmi olmak üzere iki farklı şekilde oluşturulabilir. Köroğlu Destanı adlı halk hikâyesi ile Kuşlar Yasına Gider adlı anlatının hem parodi hem de pastiş düzeyinde metinlerarası ilişki taşıdığı görülmüştür. Bu metinlerarası ilişkinin Kuşlar Yasına Gider adlı anlatının tematik yapısını zenginleştirdiği tespit edilmiştir. Bu çalışmada, postmodern metinlere özgü metinlerarası ilişki üzerinde çalışılacaktır. Hasan Ali Toptaş’ın Kuşlar Yasına Gider adlı anlatısı ile çevirisini İsa Öztürk’ün yaptığı Köroğlu Destanı adlı halk hikâyesinin Azerbaycan varyasyonu arasındaki metinlerarası ilişki; postmodern metinlere özgü metinlerarasılık kuramı bağlamında incelenecek ve anlatıda metinlerarası ilişkinin parodi ve pastiş özellikleri ile nasıl oluşturulmuş olduğu, metinden yapılan alıntılarla desteklenerek izah edilmeye çalışılacaktır.



Keywords

Hasan Ali Toptaş, Köroğlu Destanı, parodi, pastiş, metinlerarasılık.


Kaynakça