THREE ERAS, THREE MANSIONS, THREE MEETINGS IN MİTHAT CEMAL KUNTAY’S ÜÇ İSTANBUL NOVEL

Abstract

Günlük hayatta insanlar eğlence, kutlama, tartışma, bilgi alışverişi, karar alma gibi amaçlarla toplantılar düzenlemektedir. Gerçek hayatın bir yansıması olan edebî eserlerde de kişilerin farklı amaçlarla, farklı toplantı türlerinde bir araya geldikleri gözlemlenir. Bu çalışmada, modern anlatı türlerinden olan romanlarda toplantının ne tür işlevleri olduğu sorusuna Mithat Cemal Kuntay’ın Üç İstanbul romanındaki üç önemli toplantı incelenerek cevap aranacaktır. II. Abdülhamit, Meşrutiyet ve Mütareke Dönemleri’nin anlatıldığı bu romanda toplumun farklı kesimlerinden kimseler, dönemin güç sahibi kişilerinin konaklarında toplanarak yaşadıkları dönemin güncel konularını tartışmaktadır. Sosyolojik bakımdan böylesine zengin malzemeler içermesi nedeniyle romandaki toplantılar; ayrıca dönemin eleştirilen özellikleri, mekân ve kişiler bakımından değerlendirilecektir. Son olarak ise romandaki toplantılar Rus edebiyat kuramcısı Mikhail Bakhtin’in “karnavallaşma” kuramına göre ele alınarak toplantılardaki karnavalesk unsurlar belirlenecektir.

Keywords
Mithat Cemal Kuntay, Üç İstanbul, toplantı, konak, karnavallaşma.
Kaynakça