MİTHAT CEMAL KUNTAY’IN ÜÇ İSTANBUL ROMANINDA ÜÇ DEVİR, ÜÇ KONAK, ÜÇ TOPLANTI
(THREE ERAS, THREE MANSIONS, THREE MEETINGS IN MİTHAT CEMAL KUNTAY’S ÜÇ İSTANBUL NOVEL )

Yazar : Ali YILDIZ   - Serpil DEMİRKAYA  
Türü :
Baskı Yılı : 2022
Sayı : 11/4
Sayfa : 1437-1451
223    565


Abstract
Günlük hayatta insanlar eğlence, kutlama, tartışma, bilgi alışverişi, karar alma gibi amaçlarla toplantılar düzenlemektedir. Gerçek hayatın bir yansıması olan edebî eserlerde de kişilerin farklı amaçlarla, farklı toplantı türlerinde bir araya geldikleri gözlemlenir. Bu çalışmada, modern anlatı türlerinden olan romanlarda toplantının ne tür işlevleri olduğu sorusuna Mithat Cemal Kuntay’ın Üç İstanbul romanındaki üç önemli toplantı incelenerek cevap aranacaktır. II. Abdülhamit, Meşrutiyet ve Mütareke Dönemleri’nin anlatıldığı bu romanda toplumun farklı kesimlerinden kimseler, dönemin güç sahibi kişilerinin konaklarında toplanarak yaşadıkları dönemin güncel konularını tartışmaktadır. Sosyolojik bakımdan böylesine zengin malzemeler içermesi nedeniyle romandaki toplantılar; ayrıca dönemin eleştirilen özellikleri, mekân ve kişiler bakımından değerlendirilecektir. Son olarak ise romandaki toplantılar Rus edebiyat kuramcısı Mikhail Bakhtin’in “karnavallaşma” kuramına göre ele alınarak toplantılardaki karnavalesk unsurlar belirlenecektir.

Keywords
Mithat Cemal Kuntay, Üç İstanbul, toplantı, konak, karnavallaşma.

Özet
In daily life, people organise meetings for purposes such as entertainment, celebration, discussion, exchange of information and decision-making. In literary works, which are a reflection of real life, it is observed that people come together for different purposes and in different types of meetings. In this study, the question of what kind of functions the meeting has in novels, one of the modern narrative genres, will be answered by analysing three important meetings in Mithat Cemal Kuntay’s novel Üç İstanbul. In this novel, in which the Abdülhamit II, Constitutional Monarchy and Armistice periods are described, people from different segments of society gather in the mansions of the powerful people of the period and discuss the current issues of the period they live in. Since the novel contains such rich sociological material, the meetings in the novel will also be evaluated in terms of the criticised features of the period, the place and the people. Finally, the meetings in the novel will be analysed according to Russian literary theorist Mikhail Bakhtin’s “carnivalisation” theory and the carnivalesque elements in the meetings will be determined.

Anahtar Kelimeler
Mithat Cemal Kuntay, Üç İstanbul, meeting, mansion, carnivalization.